8

PRESSENS OPINIONSNÄMND

BESLUT



2011-02-22
Exp nr 19/2011
§ 3
1/2011 Anmälan mot Dagens Nyheter
Pressens Opinionsnämnds beslut
Pressens Opinionsnämnd finner inte skäl för pressetiskt klander av tidningen.

_______________

Genom beslut den 10 december 2010 avskrev Allmänhetens Pressombudsman (PO) ett ärende avseende anmälan mot Dagens Nyheter.

PO:s beslut hade följande lydelse.

Vad tidningen publicerade

Den 20 mars 2010 publicerade Dagens Nyheter en artikel med rubriken Hon mörkade sin nya topplön. Underrubriken var Ersättningen till Diabetesförbundets ordförande höjdes i smyg. I ingressen stod att Diabetesförbundets ordförande hade ökat sin inkomst med flera hundratusen kronor de senaste åren. De extra pengarna hade tagits från förbundets forskningsfond, Diabetesfonden, utan att medlemmarna informerats.

Diabetesförbundets ordförande A:s (A namngavs) arvoden på 713 000 kronor hade väckt ont blod i förbundet. Där jämförde man med debatten kring Röda Korsets ordförande Bengt Westerbergs årsinkomst på 820 000 kronor – och Diabetesförbundet var en mycket mindre organisation.

DN:s granskning visade att A:s ersättningar höjts bakom ryggen på medlemmarna. När hon blev ordförande i förbundet 2006 fick hon ungefär 40 000 i månadslön (ett prisbasbelopp). Till uppdraget hörde att även vara ordförande i Diabetesfondens styrelse.

Men fondstyrelsen – som fram till 2010 hade bestått av samma personer som satt i förbundets styrelse – hade hösten 2006 infört arvoden till sig själva. För A:s del blev arvodet 1,5 prisbasbelopp (cirka 60 000 kronor) som skulle gälla från 2007. Detta fanns det protokoll på som skickats till förbundets lokalföreningar.

I ett ”enskilt möte” med ett onumrerat protokoll beslöt styrelsen hösten 2007 att dubbla ordförandens ersättning till 120 000 per år och att detta skulle gälla retroaktivt från början av året. Detta informerades inte medlemmarna eller lokalföreningarna om och det syntes bara om man granskade A:s deklarationer.

Från december 2009 övergick styrelsen till att arvodera A med inkomstbasbelopp, som är högre än prisbasbelopp (i år 51 000 kronor). Arvodet höjdes också från tre till fyra basbelopp. Därmed hade ersättningen från fonden ökat till drygt 200 000 kronor. 

Inte ens valberedningen, som lämnar förslag på vad ordföranden ska få i ersättning, kände till A:s dubbla arvoden. – Det är klart att vi borde ha fått information om det, sade en person i valberedningen.

Det var först efter att DN ställt frågor till A om hennes ersättningar som det hemliga protokollet från 2007 lades ut på förbundets interna webb.

A motiverade ersättningen från fonden med ett utökat ansvar. 

– Vi är mycket mer aktiva i Diabetesfonden, förut var arbetsbelastningen mindre, sade hon. Att man inte informerade medlemmarna om hennes ersättning från fonden berodde på att det rörde sig om olika organisationer, förklarade hon. – Vi strävar efter att redovisningsmässigt skilja dem åt.

Enligt A motiverades hennes arvoden av att hon hade oreglerad arbetstid, inte hade semester och ofta fick jobba på helger. Hon menade också att det handlade om två skilda uppdrag.

I en anslutande faktaruta stod Arvodena höjdes med en halv miljon. Svenska Diabetesförbundets ersättningar till sin ordförande hade höjts med en halv miljon på åtta år. 

Sammanlagd ersättning de olika åren:

2001-2003: ca 225 000, ej heltid.

2004-2005: 420 000

Ordföranden gick in på heltid när förbundet var utan kanslichef. Heltidslönen behölls efter att ny kanslichef anställts.

2006: 476 000

2007: 605 500

Från december 2009: 713 200

A fanns också med på bild invid artikeln. I bildtexten återkom uppgiften om att inte ens valberedningen hade känt till hennes dubbla arvoden.

Anmälan 

A anmälde publiceringen till PO. Dagens Nyheter hade intagit en allför okritisk hållning till sin källa samtidigt som hennes bemötande i väsentliga avseenden inte fått något egentligt utrymme. Rubriken var missvisande och kränkande. Vidare innehöll både artikeln och faktarutan felaktigheter som var ägnade att grundlöst misstänkliggöra hennes agerande.

I artikeln valde DN att, i likhet med sin källa, sätta likhetstecken mellan Svenska Diabetesförbundet och Diabetesfonden trots att det var två olika organisationer. Svenska Diabetesförbundet är en traditionellt uppbyggd handikapporganisation som arbetar för att förbättra levnadsvillkoren för människor med diabetes. Medlemmarna finns i 100-talet lokalföreningar. Diabetesförbundet har instiftat en forskningsfond, Diabetesfonden, som är en stiftelse vars avkastning delas ut i forskningsanslag. Diabetesfonden har inga medlemmar men väljer trots det att informera Svenska Diabetesförbundets lokalföreningar och därigenom dess medlemmar om de beslut som fattas och om verksamheten. Numera fanns också uppgifter om arvoden på Diabetesförbundets och Diabetesfondens respektive hemsida. Riksstämman fattar beslut om arvoden från förbundet medan det enligt svensk lag var Diabetesfondens styrelse som fattade beslut om skäligt arvode därifrån. Detta hade gjorts utifrån vad som bedömts rimligt med hänsyn till arbetsinsatsen.

Tidigare hade något egentligt arbete inte bedrivits i styrelsen för Diabetesfonden och fram till 2009 hade fondens styrelse bestått av samma personer som Diabetesförbundets styrelse. Sedan 2006 hade dock inriktningen och arbetet i Diabetesfonden ändrats. I början av 2006 anställdes en insamlingsansvarig för att aktivt arbeta med insamling och marknadsföring, i syfte att kunna öka forskningsanslagen från fonden. Ett intensivt arbete hade också bedrivits för att särskilja fonden och förbundet, inte minst av skatterättsliga skäl. Fondens styrelse bestod nu av färre ledamöter och även externa sådana.

Ett särskilt arvode till Diabetesfondens ledamöter infördes från och med januari 2007, innan dess skedde en form av clearing mellan förbundet och fonden. Beslutet protokollfördes och skickades till förbundets lokalföreningar. Vid ett ytterligare möte 2007 beslutade styrelsen att höja ordförandens arvode från och med januari 2007. Ordföranden deltog inte i mötet. Bakgrunden till höjningen var att det sedan början av året saknades en administrativ chef. En ny sådan tillträdde först under senare delen av året och uppgifterna upprätthölls under tiden av ordföranden. Ordföranden fick behålla arvodet även efter att den nya chefen tillträtt, eftersom styrelsen ansåg att den ökade arbetsbördan motiverade det. Protokollet från mötet där styrelsen beslutat om höjningen av ordförandens arvode hade av misstag inte kommunicerats till lokalföreningarna, men funnits tillgängligt vid revisorernas granskning. I årsredovisningen fanns också en post för styrelsearvoden.

Beslutet om nya arvoden från och med december 2009 hade fattats av den nya styrelsen och publicerats på sedvanligt sätt.

Hon hade således inte fått dubbel ersättning för samma arbete vilket läsaren fick intrycket av genom formuleringen om dubbla arvoden. Hennes ersättning hade inte höjts i smyg eller mörkats av henne. Allt hade skett i enlighet med lagar och regler. Hon hade inte på eget bevåg roffat åt sig pengar av insamlade medel vilket artikeln gav sken av. Anmälaren framförde även ytterligare synpunkter på hur tidningen hade redovisat ersättningarna till henne.

Tidningens yttrande

Dagens Nyheter anförde genom sin ansvariga utgivare att DN på olika sätt hade nåtts av uppgifter om att ersättningen till Diabetesfondens ordförande hade ökat dramatiskt utan att det blivit känt för vare sig medlemmar, givare eller en bred allmänhet.

Svenska Diabetesförbundet är en ideell organisation som arbetar med samhällspåverkan. Förbundet grundade stiftelsen Diabetesfonden som delar ut anslag till forskning. Organisationerna var så intimt sammanhållna att de delade personal, styrelse, lokaler och revisorer. Det var först från 2010 som fonden hade en styrelse som något skilde sig från förbundets.

Ordföranden i Diabetesförbundet var nu liksom tidigare även ordförande i Diabetesfonden. Jobben gick i varandra, även om fonden rent juridiskt var skild från förbundet.

Förbundsordförandearvodet bestod fram till 2006 av två delar. Det ”clearades” mellan fonden och förbundet, vilket var en omskrivning för att en mindre del av arvodet motiverades av styrelsearbetet i fonden och belastade denna.

Det betydde att när fondstyrelsen införde ett arvode från och med 2007 fick anmälaren i praktiken dubbla ersättningar, eftersom det i hennes arvode redan ingick en arvodering för styrelsearbetet i fonden. Dessutom innebar själva höjningen, som inte precis offentliggjordes, att ersättningen från fonden dubblades. 

De flesta ideella föreningar redovisar ersättningar till ledande tjänstemän på ett utförligare och fullständigare sätt. Att många förbundsmedlemmar inte känt till att anmälaren sedan 2007 uppburit ett särskilt styrelsearvode från fonden hade DN fått bekräftat från flera olika håll. Först inför förbundsstämman 2009 hade detta kommit fram och föranlett revisorerna att muntligen på stämman komplettera revisionsberättelsen med uppgiften. Revisorerna var desamma i fonden och förbundet.

Förbundets valberedning, som beslutar om ersättning till ordföranden, hade inte varit informerad om ersättningen från fonden. Valberedningen ansåg att den borde ha haft denna information.

Fondens årsredovisningar hade skickats ut i samband med förbundsstämmorna som hölls 2003, 2006 och 2009. Årsredovisningen innehöll dock inte någon särredovisning av ersättningen till ordföranden utan en klumpsumma för styrelsearvodena. Sedan anmälarens arvode fördubblades hade alltså ingen information skickats till medlemmarna om hennes extraarvode. Arvodet hade räknats upp per automatik eftersom det var knutet till basbelopp. Det hade inte nämnts i något styrelseprotokoll – fram till det protokoll där man på nytt ändrade ersättningsmodellen inför 2010. 

På tidningens fråga om varför man inte informerade förbundsmedlemmarna om arvodet från fonden, hade anmälaren i artikeln svarat att hon ansåg att det handlade om olika organisationer och att man försökte skilja dem åt. 

Det hade enligt tidningen funnits fog för att uttrycka saken som att anmälaren velat mörka sin lön.  

Anmälaren hade efter intervjun fått godkänna sina citat och hade inte framfört någon begäran om rättelse eller genmäle. Tidningen erbjöd henne att komma till tals i efterhand med anledning av de uppgifter hon ansåg var missvisande.

Sammanfattningsvis hade saken stort allmänintresse. Sakuppgifterna var korrekta. Det var viktigt att granska och belysa ersättningsnivårena i ideella organisationer som vände sig till allmänheten och begärde dess förtroende. Företrädare för sådana organisationer var, i likhet med politiker, personer i förtroendeställning som fick acceptera en långtgående granskning. Anmälaren hade också fått komma till tals.

Ytterligare skrivelse från anmälaren

Anmälaren vidhöll vad hon tidigare hade anfört och tillade bl a följande. Tidigare hade det hört till förbundsordförandens uppgifter att även vara ordförande i Diabetesfonden, men i de nya stadgarna var det inget som sade att ordförandeposten måste besättas med samma person.

Den ”clearing” som förekommit hade sedan 1999 stått i strid med stiftelselagen på grund av ändrad förvaltningsform för stiftelsen. Att clearingen hade fortsatt berodde på att varken styrelsen eller revisorerna hade uppmärksammat detta. Clearingen var en följd av stiftelselagens bestämmelser, men borde ha upphört redan 1999 och beslut om särskilda arvoden borde ha fattats redan då (vilka, om det ansetts rimligt, naturligtvis kunde vara 0 kronor). Av detta följde att hon inte hade fått dubbla arvoden för sina uppdrag. Styrelsen hade bara från och med 2007 tillämpat gällande lagstiftning på ett korrekt sätt.

Anmälaren delade inte tidningens uppfattning att de flesta ideella föreningar redovisade ersättningar på ett mer öppet sätt.

Hon ville också påtala att protokollen i en stiftelse egentligen inte var offentliga, men att de ändå skickades ut till alla föreningar och valberedningen, eftersom fondens angelägenheter var av intresse för föreningarna. Protokollet från 2006, när det beslutades om särskilda arvoden för första gången, hade således skickats ut. Det var bara protokollet från 2007 om höjningen av hennes arvode som av misstag inte hade skickats.

Enligt lagen var det fondstyrelsen som bestämde styrelsearvodets storlek, vilket i och för sig var en ”udda fågel”, men samtidigt det sätt som lagstiftaren anvisat. Styrelsen hade bedömt hennes arvode som rimligt.

Anmälaren ifrågasatte ånyo tidningens källor.

Ytterligare publicering

I en kompletterande skrivelse uppmärksammade anmälaren PO på att DN i en ytterligare artikel, publicerad den 31 maj 2010, hade skrivit om hennes ”dubbla ersättningar”. Anmälaren uttalade sig även i den artikeln. Publiceringen handlade om att Diabetesförbundet splittrades efter interna konflikter och DN:s avslöjande. Ett nytt nationellt förbund, Diabetesorganisationen i Sverige, hade skapats. Däri ingick tre av det gamla förbundets medlemsföreningar.

Ytterligare skrivelser från parterna

Ytterligare skrivelser har inkommit från tidningen och anmälaren i vilka parterna i huvudsak vidhållit vad de tidigare anfört. Anmälaren påkallade inte prövning av artikeln den 31 maj.

PO:s bedömning

Det har ett stort allmänintresse att granska ersättningsnivårena i ideella organisationer som vänder sig till allmänheten och begär dess förtroende. Företrädare för sådana organisationer har en sådan ställning att de får acceptera en långtgående granskning av förhållanden av betydelse för förtroendeuppdraget.

Diabetesfonden är en särskild juridisk person, men fonden och Svenska Diabetesförbundet har en stark koppling mellan sig. Förbundet har bildat fonden för att dela ut forskningsanslag. Organisationerna delar personal, lokaler, revisorer och till viss del styrelse. Ordföranden för förbundet och fonden har hittills varit samma person. Fonden informerar också regelmässigt valberedningen och lokalföreningarna om fondens verksamhet eftersom fondens angelägenheter är av intresse för föreningarna. För en utomstående betraktare framstår skiljelinjen mellan verksamheterna i praktiken inte som skarp.

Ersättningen till ordföranden för styrelsearbetet i fonden ingick till att börja med i styrelsearvodet från förbundet. Ordförandens ersättning från verksamheterna har sammantaget höjts avsevärt under de år hon verkat där varvid även arvodet från fonden höjts väsentligt. Mot den bakgrunden föreligger inte tillräckliga skäl att klandra tidningen för formuleringen om dubbla arvoden. 

Den höjda arvoderingen till ordföranden är förenlig med tillämpliga lagar och regler. Det nämnda protokollet angående det höjda arvodet till ordföranden 2007 kommunicerades dock inte med valberedningen och föreningarna. Anmälaren har anfört att det berodde på ett misstag. Väsentlig information har dock på grund av detta inte kommit fram förrän långt senare. Även om formuleringarna om en smyghöjning av lönen var tillspetsade, utgör saken enligt min mening inte brott mot god publicistisk sed. Vid bedömningen av publiceringen beaktar jag också att anmälaren har kommit till tals i artikeln och även erbjudits en uppföljning i efterhand.

Mot denna bakgrund föreligger inte skäl att rikta pressetiskt klander mot Dagens Nyheter. Ärendet medför inte någon ytterligare åtgärd från min sida.

Överklagandet
A har begärt att Pressens Opinionsnämnd prövar hennes anmälan. Hon har anfört    bl. a. följande. 

I artikeln utmålas hon som en fuskare som har lurat till sig pengar som borde ha gått till forskning. Besluten är fattade i enlighet med gällande regelverk. Innan artikeln publicerades hade fondstyrelsen fattat tre beslut rörande hennes arvode. Två av dessa var publicerade och utskickade till föreningarna och valberedningen. Det är därför uppenbart att hon inte hade försökt mörka arvodet eller lura någon. Hon blev visserligen intervjuad och fick godkänna de citat som skulle publiceras. Hon kände dock inte till artikelns innehåll eller vinkling. Något erbjudande om uppföljning har hon inte fått.

Pressens Opinionsnämnds bedömning
Nämnden instämmer i PO:s bedömning och finner inte skäl för pressetiskt klander av tidningen.
På Opinionsnämndens vägnar

Ella Nyström
Synnöve Magnusson

I beslutet har deltagit: Ella Nyström, ordförande, Mårten Enberg, utsedd av Publicist​klubben, Anna Bubenko, utsedd av Svenska Journalist​förbundet, Kerstin Årmann, utsedd av Svenska Tidnings​utgivare​föreningen, Christina Mörk, utsedd av Sveriges Tidskrifter samt Claes Lundblad, Per Stadig och Kerstin Wigzell representerande allmänheten. 

Dessutom har Jonas Helling, utsedd av Sveriges Tidskrifter, Stefan Einhorn, Göran Bexell och Göran Johnsson representerande allmänheten samt sekreteraren Synnöve Magnusson varit närvarande vid ärendets behandling.
